Booking.com

Tuesday, February 3, 2015

Pakgad Adalah Jiran Kita Juga


Sejak dua hari kereta takleh gerak. Alternator kong, so panggil pomen datang. Sementara tunggu pomen datang, bersembang dengan pakgad. Amjad namanya, dari Nepal. Dah 4 tahun kerja sebagai sekuriti, shif 12 jam, 8 pagi sampai 8 malam. Saya tanya, sarapan selalu makan apa. Dia kata masak sayur ramai2. Dapat semangkuk tapi portion kecik. Bolehlah tahan sampai petang. Dalam jam 4 atau 5 petang, memang perut akan berkeroncong. Lagi2 time panas, saya rasa tekak pun bleh kering. Mana ada watercooler kat flat saya duk nih. Kesian lak saya rasa, hari2 macam tu lah keadaannya. Pagi keluar gi kerja pakgad akan greet selamat pagi bos, petang pun akan greet selamat petang bos dengan senyuman lagi. Tanpa sedar time petang macam nih depa memang betul2 lapar dan dahaga, berbekal sayur saja dalam perut. Oleh sebab duit dalam poket kindness masih banyak, saya pun pi la beli apam balik rm2, dapat 5 keping dan air teh o limau bungkus rm1 bagi kat pakgad nih. Nindiaa, dia punya la happy. Duk terima kasih bos banyak kali plak.

So lepas nih balik keja bleh la pi singgah gerai tepi jalan, beli kuih atau ayaq utk pakgad. Bleh la jadikan amalan, lagipun depa nih kira jiran kita jugakkan? :)

#KindnessMalaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...