Booking.com

Wednesday, May 15, 2013

Apa Pula Selepas PRU13?


Masih di media sosial, ramai lagi yang masih bergelumang dengan perihal politik yang seperti tiada penghujungnya. Keputusan PRU13 sudah diputuskan dan setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Baik dari pihak yang menang atau kalah. PRU yang berikutnya akan berlangsung lagi lima tahun. Yang sudah lepas itu, biarlah ia berlalu.

Secara umumnya, seluruh rakyat Malaysia mempunyai keinginan yang sama. Melihat negara yang lebih gemilang dan yang paling penting sekali adalah perpaduan. Saya akui dalam banyak-banyak negara yang pernah saya lawati, Malaysia lah negara yang saya rasakan paling selamat. Ya, sudah pasti ada yang akan mengatakan jenayah tetap berlaku di Malaysia, tetapi tidak sekerap dan seteruk di luar negara. Kita masih boleh lagi minum di kedai mamak jam 12 tengah malam.

Selesainya PRU ini, sebaiknya kita terus rancang ke hadapan. Bagaimana kita ingin pastikan negara kita terus gemilang. Apakah yang dapat kita lakukan untuk negara kita? Bagi yang bekerja, akan terus bekerja seperti biasa. Apabila usaha kerja bagus, maka produksi akan tinggi dan ini akan memacukan penumbuhan ekonomi negara. 

Namun begitu, sekiranya orang ramai masih ingin fikirkan yang lepas, sudah pasti minda akan jadi seperti katak bawah tempurung. Apa yang dalam fikirannya hanyalah perkara yang lepas yang sememangnya agak sukar untuk diubah. Ini secara tidak langsung akan mempengaruhi kerja di pejabat dan mengakibatkan produksi menurun. Dan yang menarik sekali apabila apa yang ada di minda ini dikongsikan dalam laman sosial dan membuatkan orang lain juga terpengaruh sama. Bukankah ini adalah "marketing" ke arah perkara yang negatif?

Ayuh mara ke hadapan, kita rancangkan apa yang terbaik. Perkara yang lepas dijadikan pengajaran dan lakukan penambahbaikan. Dan sentiasalah ingat, setiap yang berlaku itu adalah hikmahnya. Sekiranya terkena kepada batang hidung sendiri, itu bererti Dia ambil perhatian kepada kita dan ingin kita berubah kepada yang lebih baik. Wallahualam.

Muhammad bin Kamarulazizi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...