Booking.com

Wednesday, May 1, 2013

Kempen Pilihanraya Terakhir Sebelum PRU13

Antara gambar yang tersebar di laman sosial media
Minggu ini adalah minggu terakhir untuk kempen pilihanraya. Secara umumnya, parti mana yang lebih menarik kempennya? Yang mungkin dapat menarik lebih banyak pengundu terutama yang berada di atas pagar? Sepanjang musim berkempen ini, kita dapat lihat dari pelbagai perspektif tentang cara parti-parti politik ini berkempen.

Bagi Barisan Nasional (BN) yang antara komponen utamanya ialah UMNO, MCA, MIC dan beberapa parti lain dapat dilihat secara fizikal di merata tempat terutama di sekitar KL. Jumlah bendera dan poster BN adalah jauh lebih banyak jika dibandingkan dengan parti lain seperti PAS, PKR, DAP dan lain-lain. "Pengiklanan" secara berulang ini sedikit sebanyak akan melekat dalam fikiran para pengundi untuk membuat pilihan mereka menjelang 5 Mei 2013 nanti. Iklan kempen BN juga dapat didengar di radio dan ditonton di televisyen. Selain daripada itu, BN juga menggunakan kempen menggunakan sms
dan surat bagi memastikan pengundi mengundi calon BN.

Bagi pihak Pakatan Rakyat (PR), yang komponen parti utama mereka ialah PAS, PKR, DAP dan lain-lain pula lebih banyak menggunakan media sosial. PR menggunakan kekuatan mereka dari manifesto yang dikongsikan sekiranya mereka menakluk Putrajaya. PR juga menggunakan kekuatan ceramah mereka yang turut dihadiri oleh para ustaz yang popular di media sosial seperti Ustaz Azhar Idrus.

Secara umumnya, setiap parti politik ini mempunyai kelebihan sendiri apabila dilihat dari segi kempen. Cuma agak keterlaluan apabila penyokong sesebuah parti ini yang terlalu taksub sehingga menggunakan kaedah yang kotor lagi menjijikkan seperti yang melibatkan kegiatan tidak bermoral, melibatkan keluarga calon dan sebagainya. Perkara sebegini seharusnya dielakkan kerana kita harus sedar Malaysia ini penuh dengan budi pekerti yang sangat baik.

Walau apa pun kelak, keputusan di tangan rakyat. Kita nantikan 5 Mei 2013 nanti!

Muhammad bin Kamarulazizi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...