Booking.com

Wednesday, May 29, 2013

Isu Jenayah Semakin Menjadi-jadi


Isu jenayah semakin menjadi-jadi di negara kita. Kejadian demi kejadian berlaku seolah-olah manusia sudah hilang arah dan hala tuju. Namun apakah puncanya berlaku kegiatan jenayah ini? Taraf hidup semakin meningkat, ramai yang hidup tertekan dan mempunyai tahap stress yang tinggi. Hidup di kota metropolitan seperti Kuala Lumpur ini sememangnya memerlukan kos yang tinggi. Pendapatan sekeluarga RM3000 juga dikira sebagai miskin bandar dan pasti akan bersusah payah untuk hidup dengan selesa.

Apabila manusia hilang sabar, hilang kewarasan, maka berlakukah jenayah yang akan merugikan ramai pihak. Penjenayah yang ditangkap pasti akan berakhir di penjara, atau sekurang-kurangnya didenda oleh pihak mahkamah. Pada yang menjadi mangsa akan memberi kesan kepada keluarga terdekat. Kecederaan fizikal mahupun mental akan kekal lama dan ini mengakibatkan tekanan mental yang juga akan beri kesan kepada mereka yang terdekat.

Kegiatan jenayah perlu dibendung dan fahaman politik harus diketepikan. Jenayah yang meningkat akan merugikan masyarakat dan negara. Kerajaan memainkan peranan penting untuk membendung kegiatan jenayah, malah kita sebagai masyarakat juga harus bersama membantu. Mana-mana kegiatan jenayah tidak sepatutnya disorokkan, malah sentiasa ada jalan untuk dilaporkan kepada pihak berkuasa. Ayuh kita sama-sama kekalkan keamanan dan kemakmuran negara kita yang selama ini kita kecapi dan nikmati!

Muhammad bin Kamarulazizi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...