Booking.com

Tuesday, March 14, 2017

Apa yang Jenama Produk Malaysia Boleh Belajar Dengan Coca Cola



Hari ini berkesempatan untuk lawat World of Coca Cola. Coke ini berasal dari Georgia. Bila tengok cara perniagaan Coke ini, mereka sangat menitik beratkan consumer psychology dan experience.
What makes a Coke, Coke? Soalan yang pertama diberikan bila kami tiba di HQ Coca Cola ini. Ada yang memberi jawapan the taste, the supply chain, the brand. Tapi jawapan yang sebenarnya ialah Coke is about you! Yes Coke is all about you. The memories you had with Coke...

Engagement yang dilakukan antara jenama Coke dan pengguna menitik beratkan bagaimana diri pengguna dan Coke saling kait mengait. Memori antara Coke dan pengguna itu menggamit kenangan silam, kenangan yang membuatkan pengguna tersenyum dan lupa pada masalah dunia. Ini yang membantu penjenamaan Coke ke tahap yang lebih tinggi. Brand association dan brand attitute Coke yang membuatkan jenama Coke berbeza dengan jenama soda yang lain.

Oleh itu, bagi kita yang mempunyai jenama yang kita bawa, boleh perlahan2 praktik perkara yang sama. Bila kita sebut tentang branding, matlamat utama ialah bagaimana kita muat naik jenama produk atau servis kita dalam minda manusia atau pengguna supaya mereka sentiasa tertarik dengan jenama kita. Dan seterusnya membuatkan mereka beli atau gunakan produk kita. Sama juga dengan NGO. Kita bina identiti NGO kita dan eventually para dermawan dan sukarelawan akan datang serta merta.

Saya tertarik dengan quote terakhir di HQ Coca Cola mengatakan:
"We do not remember days, we remember moments..."~ Cesare Pavese
Muhammad bin Kamarulazizi
Konsultan
Matasura Services

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...