Booking.com

Wednesday, June 22, 2011

Hari keempat Char Kuey Tiow Bom


Semalam sudah masuk hari keempat Char Kuey Tiow Bom dibuka di Keramat. Selama empat hari menjaga gerai char koey tiow ini, banyak juga benda yang belajar. Saya ditugaskan membuat air, Azry rakan sekolah sebagai chef dan Taufik juga rakan sekolah bertanggungjawab untuk mengambil order.

Sekarang, setiap hari balik kerja, saya terus ke Keramat untuk memulakan kerjaya sampingan di waktu malam. Pengalaman menyediakan air ini pada awalnya bukanlah suatu yang mudah. Untuk sediakan milo ais, nescafe panas agak mudah, namun yang agak sukar ialah untuk menyukat teh, atau sediakan teh tarik tau teh ais. Penyediaan teh menggunakan sarung penapis teh, dan air teh yang pekat perlu disukat dengan betul agar tidak tawar atau terlalu kelat.

Namun begitu, alhamdulillah, dari hari kehari, membuat teh menjadi agak mudah untuk disediakan. Warna asal teh perlu gelap dan ditambah dengan air panas sebelum meletakkan ais. Kini khemah juga dari asalnya dua sudah bertambah kepada empat buah. Perancangan seterusnya ialah untuk menambah meja dan kerusi.

Belum sampai seminggu lagi bisnes kecilan char kuey tiow. Harapan kami agar bisnes ini bertambah maju seperti bisnes-bisnes char kuey tiow yang lain. Amin!

Muhammad bin Kamarulazizi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...